Hidász Szakmai Nap 2022

 

A MÁV Zrt., a Magyar Mérnöki Kamara (MMK) és a Vasúti Hidak Alapítvány közös rendezésében a MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központ (BGOK) tanácstermében 2022. november 16-án Hidász Szakmai Nap került megszervezésre. A rendezvénynek 175 fő regisztrált résztvevője volt, ebből 71 fő aktív MÁV-szakember, de jelentős számban vettek részt nem MÁV-os tervezők, kivitelezők is. További, közel 50 fő online követte az eseményeket. A konferenciát az MMK a továbbképzési rendszerében elfogadta, így valamennyi regisztrált mérnökkamarai tag az előírt, éves továbbképzését is teljesíthette.

A szakmai napot Tóth Axel Roland, a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumának elnöke nyitotta meg. Köszöntötte a szakmai nap résztvevőit és megköszönte a BGOK-nak, hogy a rendezvényt befogadta.

Virág Istvánvezérigazgató-helyettes „A MÁV hálózatfejlesztési elvei” című előadásában elmondta, hogy az utóbbi időben a hídberuházások tekintetében sikeres projektek indultak, de pénzhiány miatt befejezésük későbbi időpontra tolódik. A diagnosztikai fejlődés a hidászat területén is meghatározó jellegű. Az infrastruktúra fejlesztése nélkülözhetetlen, a vasút nagy jövő előtt áll. Magyarország a Kelet–Nyugat irányú vasúti szállítások növekedése következtében kedvező geopolitikai helyzetben van. A műtárgyak fejlesztése az igénynél lassúbb, de korlátozásokra nincs szükség. A hálózatot úgy kell fejleszteni, hogy az minél inkább egységes, egyenkapacitású legyen. Az elővárosi közlekedés fejlesztése sikeres, de nem teljes körű. A hidak, műtárgyak üzemeltetési szempontjai megváltoztak, az állapotukat a számítástechnika általános alkalmazásával felmérték. Feladatként jelölte meg, hogy meg kell határozni a legkedvezőbb fejlesztési irányokat. A NIF Zrt.-t az állam, mint tulajdonos megszüntette és a beruházások terén új szempontokat határozott meg. Ennek ismeretében kell keresni a jövőbe vezető utat.

 

Tóth Axel Roland, a MÁV Zrt. Híd osztály vezetője,„Az utóbbi évek hídmunkái” című előadásában elmondta, hogy 50 műtárgy fejlesztési terveit készítették elő, a projektek jóváhagyásra várnak. A 2022. évi eredmények közül a jelentősebbek a Déli összekötő vasúti Duna-híd három új szerkezetének forgalomba helyezése. Fontos eredmény a MÁV hídutasításainak átdolgozása, amelyet a MAÚT-tal együttműködve végeztek és a további fejezeteket is együtt korszerűsítik.

A Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumának elnökeként beszámolt az év folyamán végzett munkáról, aminek részletei az Alapítvány honlapján, a 2022. évi beszámolóban olvasható.

 

 

Vörös József, a Vasúti Hidak Alapítvány curator emeritusaaz utóbbi időszakban elhunyt kiváló hidász szakemberekről –Kozma Károly (99 éves), Czvikovszki Ferenc (89 éves), Orosz Árpád (96 éves), Evers Antal (90 éves), Rosnyay András (95 éves), Kézdy Pál (86 éves), Asztalos Károly (90 éves) – emlékezett meg, kiemelve közös vonásaikat és érdemeiket. Nekrológjaik a Sínek Világa folyóirat korábbi számaiban olvashatók.

 

 

 

 

Csamangó Antal ügyvezető igazgató, Avius Kft., „Áthidaló megoldások GRP felhasználásával” című előadásának szerkesztett változatát a 2023/1. lapszámában olvasható.

 

 

 

 

Kardos Gábor infrastruktúraüzletág-vezető, FERROBETON Zrt.,„ABM típusú beton hídrendszerek bemutatása” című előadásában a Dublin székhelyű ABM cég termékeinek hidaknál történő alkalmazásait mutatta be. Ezek lehetnek: boltíves hídrendszerek, alul nyitott talpelemek, zárt szelvények. A belső nyílások 2,4–7,5 m méretűek. A termékek minősítését a KTI adja ki. A technológia nagy előnye a gyors beépítés, mely boltíves szerkezet esetén két-három napot vesz igénybe, kerethíd beépítésénél három nap.

 

 

Miklós Levente –főépítésvezető, STRABAG Kft. – távolléte miatt Tóth Axel Roland, a MÁV Zrt. Híd osztályának vezetője tartotta meg az előadást „Új, nagy sebességű vasúti provizóriumcsalád fejlesztése” címmel.A kisebb fesztávú ikerfőtartós kereszttartókkal kialakított provizórium szerkezeti magassága 650 mm. A gyártás Dunakeszin történik. A provizórium beépítésénél a szerkezet támasza előregyártott vasbeton elem. A nagyobb nyílású 26 és 39 m-es szerkezeteket a főtartókat széthúzva, két vagy három modulban építik be. Az acélcölöp alapozású provizóriumokon a megengedett sebesség maximum 80 km/h.

Szabó Gábor projektvezető, Duna Aszfalt Zrt., „Magyarország első vasúti network ívhidjának kivitelezése” című előadását a Sínek Világa 2023/2. számában olvasható.

 

Pál Gábor igazgató, Speciálterv Építőmérnöki Kft., „Ferencváros-Kelenföld állomásköz műtárgyainak tervezése” című előadásában az új vasúti vágányok létesítésével kapcsolatos hidak tervezési feladatairól számolt be. A hidakat 2×2 vágány részére tervezik. A Bartók Béla út feletti híd 93 m fesztávú lesz. A főtartók network rendszerűek. A pályatartók ortotróp lemezes szerkezetűek, a vasúti felépítmény ágyazatátvezetéses. A Fehérvári út feletti híd 40 m fesztávú, rácsos szerkezetű. A vasútvonalon a Nádorkerti úti új megállóhely, a MOL-székház közelében létesül. Itt egy tartóbetétes, 18 m fesztávú vasbeton híd épül. A megállóhelyi perontető alakja esztétikailag igazodik a MOL-székház alakjához. A Közvágóhíd megállóhely feletti műtárgy szabad nyílása 141 m, négyvágányú szerkezet, két középperonnal. A Gubacsi út feletti híd kéttámaszú, 55 m hosszú, rácsos szerkezetű híd.

 

 

 

Szabó Gábor projektvezető, Duna Aszfalt Zrt.,„Híd a múltból a jövőbe Déli összekötő vasúti Duna-híd” című könyvet mutatta be. Az előadás teljes szövege a Sínek Világa 2023/1. számában olvasható.

 

 

 

 

 

Nagy András és dr. Szabó Gergely irányító tervezők, Pont TERV Zrt.,„A Gubacsi úti új vasúti híd tervezése a Soroksári Duna-ág felett” című előadásuk ugyancsak megtalálható a Sínek Világa 2023/1. számában.

 

 

 

 

 

Póta András irányító tervező, MSc Kft., előadásának címe:„Gyulafirátóti völgyhidak felújítása, átépítése” és ebben a régi műtárgyak további üzemeltetéséhez szükséges tervek készítéséről számolt be. A hidak 1896-ban épültek, erősítésük 1897-ben, 1939-ben valósult meg. A hidak jelenlegi állapotáról dr. Arany Piroska és dr. Orbán Zoltán készítettek szakvéleményt. A hidakon 200 m sugarú ívben fekvő vasúti pálya van. Az acélszerkezeteken komoly korróziós károk találhatók. A kőfalazatok rossz állapotúak, az egyik sarunál komoly elmozdulás van. A tervek alapján a felszerkezetek átépítésre, a hídfők felújításra kerülnek. Az új felszerkezetek – a hidak műemlék jellege miatt – a régi hidak hálózatával megegyeznek, de hegesztett kivitelűek. Az előírásoknak megfelelő félreállóhelyek miatt a felszerkezetek lokálisan kiszélesednek.

 

 

Radnay Tibor metrófelújítási projektigazgató, BKV Zrt.,„Nem mindennapi kihívások és azok megoldásai” című a 3-as metró felújításáról szóló előadásának szerkesztett változata a Sínek Világa 2023. évi későbbi számában lesz olvasható.

 

 

 

 

 

 

Németh Pál hidász szakaszmérnök, MÁV Zrt. Szegedi Igazgatóság,„20 év hídvizsgálati tapasztalatai” című előadásában a másodfokú hídvizsgálatokkal kapcsolatos eredményeket és nehézségeket ismertette.

 

 

 

A szakmai nap befejezéseként átadták a Vasúti Hidak Alapítvány 2022. évi díjait. A szakmai nívódíjat az alapítvány kuratóriumaCsizmár-Csomós Anna, NIF Zrt. projektvezetője és Szabó Gábor, Duna Aszfalt Zrt. projektvezetője részére ítélte oda. A díjakat Tóth Axel Roland, a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumának elnöke adtaát. Az alapítvány kuratóriuma a Korányi Imre-díjat Dr. Szepesházi Róbert, a Széchenyi István Egyetem nyugalmazott docensének ítélte oda. A díjat Korányi Emese, Korányi professzor unokája adta át. A díjazottak laudációit Győri Enikő, az alapítvány titkára ismertette.

 

 

 

25 év a vasúti hidak szolgálatában

XI. Vasúti Hidász Találkozó Hajdúszoboszló 2021. szeptember 22-23.

 

Program

Szeptember 22 szerda

  9,00-10,00                        Regisztráció bejelentkezés a szállodába kávészünetnek megfelelő ellátás

10.00-10,30                        Tóth Axel Roland Köszöntés a konferencia megnyitása

                                          Hajdúszoboszló polgármestere

                    Hadnagy Attila Igazgató köszöntője az ajánlattevő bizottság megválasztása

 

Mérnöki feladatok a vasúti hídépítésben (40 perc)

Levezető elnök:                 Hadnagy Attila

10.35-10,55                        Virág István                       A pályaműködtetés feladatai, kihívásai

11.00-11,20                        Kikina Artur                       Műtárgyberuházások és a versenyképes vasút

 

A Déli összekötő Duna-híd átépítése (60 perc)

11,25-11,45                        Szabó Gábor                     A Déli összekötő Duna-híd építésének bemutatása,

       a felszerkezet gyártása

11,50-12,10                        Álló László                       A Déli összekötő Duna-híd szerelése, a szerkezetek

      mozgatása         

12,15-12,35                        Dr. Dunai lászló               A Déli összekötő vasúti híd próbaterhelése

 

12,40-14,00                       Ebéd, szobák elfoglalása

 

Vasúti pálya átvezetése a műtárgyakon, új szerkezeti megoldások (60 perc)

Levezető elnök:                 Vörös József

14,05-14,25                        Horgos Dániel                  Újszerű hídszerkezetek és pályaátvezetések

      a MÁV hálózatán           

14,30-14,50                        Vörös Zoltán                    EDILON rendszerű vasúti pálya építése hidakon

      és alagútban          

14,55-15,15                        Dr. Liegner Nándor          A hézagnélküli sínszál dilatációs mozgásai

      alagutak kapuzatainál     

 

15,20-15,40                        Kávészünet

 

Különlegességek a hazai és a külföldi hídépítésben (40 perc)

15,45-16,00                        Gyurity Mátyás                Hazánk első, hálós függesztésű vasúti ívhídja

16,05-16,25                        Hajós Bence                    Hídépítések a nagyvilágban

 

20,00-22,00                        A Vasúti Hidak Alapítvány díjainak az átadása

                                          Rege Béla Korányi Imre díjas kurátor emeritus pohárköszöntője

        Korányi Imre díj, Szakmai nívódíj, Tervezői, Kivitelezői nívódíj átadása.

                                               Ünnepi vacsora

 

Szeptember 23 csütörtök

Levezető elnök: Tóth Axel Roland

Vasúti hidakkal kapcsolatos kutatások, fejlesztések (80 perc)

8,00-8,20                           Dr. Szepesházi Róbert    Hidak alépítményével kapcsolatos kutatások

8,25-8,45                           Posgay György                Monitoring rendszerek a vasúti hidaknál

8,50-9,10                           Dr. Liegner Nándor          A vasúti pálya dilatációs mozgásának elemzése

     a Sárvári  Rába-hídnál

9,15-9,35                           Lakatos István                Tram -Train közlekedés bevezetése

     Hódmezővásárhely – Szeged között

9,35-10,05                         Kávészünet, szobák elhagyása

 

Mérnöki ismeretek (60 perc)

10,05-10,25                        Jung Péter                       A MÁV Zrt. megújult korrózióvédelmi utasítása

10,30-10,50                        Simon Ilona                     Segesdi Rinya - ág híd helyreállítása

10,55-11,15                        Fülöp Zoltán                    Az elmúlt évek hídmunkái a Debreceni igazgatóság

      területén

11,20-11,40                        Az ajánlattevő bizottságok jelentése

    Az előző konferencia ajánlatainak teljesülése, az új bizottság ajánlatai

11,45-11,55                       A vándorkalapács átadása a Budapesti Igazgatóság részére

12,00-12,20                        …..          …..                         Zárszó a konferencia bezárása

12,30-14,00                        Ebéd,    Hazautazás

 

 

 

Beszámoló a IX. Vasúti Hidász Találkozóról

 

A 3 éves rendszerben megrendezésre kerülő vasúti hidász szakmai konferenciák közül a IX. Vasúti Hidász Találkozót 2015.szeptember 16-18 között Lillafüreden, a Palota Hotelben rendezte meg a Vasúti Hidak Alapítvány és a MÁV Zrt. A konferencia főbb témái a következők voltak: Nemzetközi kitekintés, műtárgyak a hazai vasútátépítéseknél, vasúti hidak tervezése, vasúti pályák átvezetése a hídon, új anyagok és technológiák.

 

Beszámoló a VII. Vasúti Hidász Találkozóról

 

 

A 3 éves rendszerben megrendezésre kerülő vasúti hidász szakmai konferenciák közül a VII. Vasúti Hidász Találkozót 2009.június 24-26 között Kecskeméten, a Tudomány és Technika Házában rendezte meg a Vasúti Hidak Alapítvány, a Magyar Mérnöki Kamara Vasúti Szakosztály és a MÁV Zrt. A konferencia célja a korszerű vasúti hídépítési technológiák, az új híddiagnosztikai módszerek bemutatása, a vasúti hidakkal kapcsolatos környezetvédelmi kérdések, szabályzatok, műszaki előírások, utasítások, EU előírások bemutatása volt. A konferencia megkezdése előtt az eddigi hagyományoknak megfelelően sajtótájékoztatóra került sor 2006. június 24-én 10-11 óra között. A sajtótájékoztatón a rendező szerveket képviselték:

Kaposvári Péter igazgató MÁV Zrt. Szeged területi képviselő

Rege Béla Vasúti Hidak Alapítvány, a kuratórium elnöke

Vörös József a MÁV volt főhidásza, Vasúti Hidak Alapítvány, a kuratórium tagja

Szentes Bíró Ferenc területi kommunikációs vezető, MÁV Zrt Szeged.

A sajtótájékoztatón elsősorban a konferencia szervezésével és témáival kapcsolatos kérdésekre hangzottak el a válaszok. A konferencián emlékeztek meg a Vasúti Hidak Alapítvány 13 éves tevékenységéről és arról az eseményről, hogy a konferencia helyszíne 1993. évi kezdés után ismét a szegedi vasúti régió lett.

A regisztráció a Hotel Aranyhomokban szállodában volt, ahol az Alapítvány jogi képviselője dr. M Kovács Beáta a és segítői fogadták a résztvevőket. Minden vendég konferenciacsomagot kapott, amely többek között a Kiss Józsefné főmérnök által szerkesztett „Vasúti hidak a Szegedi Igazgatóság területén”c. könyvet /Vasúti Hidak Alapítvány Budapest 2009./ , Ay Zoltán: Ívek a Tisza felett /Vasúttörténeti Alapítvány Szeged 2008/, és a Sínek Világa /különkiadás 2009/ kiadmányokat tartalmazta Ez utóbbiban a konferencián elhangzott előadások közül 21 előadás teljes anyaga megtalálható.

A Tudomány és Technika Házában az Alapítvány 2009. évi fotópályázatának mintegy 120 legjobb felvételeiből kiállítást állított össze. A rendezvény a Magyar Mérnöki Kamara továbbképzési rendszerében akkreditálásra került és a részvételért maximális 4 pontot ért el. A VII. Vasúti Hidász Találkozónak 185 résztvevője volt, 29 előadás hangzott el Az előadások időtartamát az előadók fegyelmezetten betartották, amelyet a teremben elhelyezett vasúti fényjelző is támogatott A szakmai találkozót Kaposvári Péter igazgató , a MÁV Zrt. Szeged területi képviselője nyitotta meg.

Bella Balázs a MÁV Zrt. vezérigazgató helyettese ismertette a MÁV Zrt. helyzetét és célkitűzéseit. A MÁV forgalma az 1980 évi eredményekhez viszonyítva személyforgalomban 1/2 részére, áruforgalomban 1/3 részére csökkent, eszközparkja elöregedett. Előadásában bemutatta a tervezett vasúti fejlesztéseket, amelyek EU forrásokból és részben állami támogatásból valósíthatók meg.

Erdődi László a MÁV Zrt. Híd és Alépítményi Osztály vezetője számolt be a MÁV hidak állapotáról, a felügyeleti tevékenységről, karbantartásokról, felújításokról az előző konferencia óta eltelt időszak hidász vonatkozású eseményeiről, és az aktuális feladatokról.

Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár „Vasúti pálya átvezetése a hídon” címmel tartott előadást. Ez az előadás szimbóluma is lehet a konferenciának, hiszen a vasúti pálya és a híd csak együttesen tudja ellátni a vasúti híd feladatát. Az előadásból megismerhettük a pályaátvezetés különböző módjait, a pályáról átadódó hatásokat és különböző síndilatációs készülékeket.

Az Újpesti vasúti Duna-híd átépítését mutatta be az üzemeltető Legeza István, tervező Solymossy Imre, kivitelező Takács László-Bogó Viktor és híddiagnoszta-tervező Szabó Zsolt szemével. Külön érdekessége volt a híd építéséről készült film bemutatása. Annak ellenére, hogy a hídról tartott előadás sorozat több mint egy óráig szünet nélkül folyt, a résztvevők közül sok szakembernek ez tetszett legjobban, mivel olyan átfogó képet kaptunk a híd átépítéséről, amit helyszíni szemlék során sem kaphattak volna meg a szakemberek. Ennek a hídnak az átépítése a 3 hónapos vágányzár alatt rendkívüli szellemi és szervezési tudást igényelt, mivel ez alatt el kellett bontani a régi "K" típusú provizóriumot és a meglévő pillérek átalakítása után ezeken el kellett helyezni az új, korszerű acélszerkezetet. Az előadást követő összefoglalójában Csek Károly igazgató, levezető elnök kiemelte, hogy a bravúros gyorsasággal, jó minőségben átépült híd, méltánytalanul kisebb nyilvánosságot kapott mint másik két testvére az M0- és a Megyeri Duna-hidak és a mai napig a tervezők , kivitelezők és beruházók szakmai és erkölcsi elismerése elmaradt.

A 150 éve épült a szegedi vasúti Tisza-híd eddig ismeretlen dokumentumairól dr. Nemeskéri-Kiss Géza tartott nagyon szemléletes előadást, amelyhez szorosan kapcsolódott dr. Balogh Tamás "A hazai vasútfejlesztés nemzetközi összefüggései" c. előadása, amely a Fiume (Rijeka) - Constanza közötti, tervezett vasútfejlesztés jelentőségét mutatta be.

Az első nap záró előadója Dr. Dunai László egyetemi tanár volt, aki „Hídépítések a nagyvilágban, új típusú öszvérhidak” címmel tartotta meg előadását. Az új szerkezeti megoldások, kutatási eredmények ismertetése jó kitekintést adott a vasúti hídépítés fejlődési irányairól és a vasúti hídszerkezetek hazai fejlesztési lehetőségeiről.

A konferencia második napja Ludvigh Eszter Vasúti műtárgyak zaj- és rezgéscsillapítási lehetőségei c. előadásával kezdődött. A lakott vagy üdülőkörzetekhez közeli vasutak zavaró hatását leginkább a zaj és rezgés okozza. Vasútvonal mellett, hidakon a szerelvények áthaladásakor 15-20 dB-nél nagyobb zajhatás figyelhető meg, ezért fontos a zajvédelem kérdése.

A tartószerkezetekre vonatkozó EUROCODE előírások közül a tartószerkezeteket érő hatásokat (EUROCODE 1) Vörös József a MÁV volt főhidásza, a betonszerkezetek tervezését (EUROCODE 2) Dr. Farkas György tanszékvezető egyetemi tanár, az acélhidak tervezését (EUROCODE 3) Dr. Iványi Miklós egyetemi tanár megbetegedése miatt Dr. Kovács Nauzika adjunktus ismertette. 2010 március 31 után a tartószerkezetek méretezése már csak az EUROCOD alapján végezhető, ezért voltak ezek az előadások nagy jelentőségűek.

A folyami vasúti hidak vízmosás elleni védelméről Oltványi József tartott előadást. A korszerű technológiák alkalmazásáról álló és mozgóképes bemutatót láthattunk. Ez a tevékenység azért rendkívül fontos, mert egy alattomos hibaforrás megszüntetésére irányul. A katasztrofális hídbalesetek 40%-a vízkimosásra vezethető vissza.

A Szajol-Lökösháza vasútvonal átépítésének hídmunkáiról Gál Gabriella MÁV Zrt. Beruházás Szolgáltató Egység munkatársa tartott előadást. Ismertette azokat a nehézségeket is bemutatta, amelyek gátolják, vagy hátráltatják a beruházás sikerét, és javaslatokat fogalmazott meg hasonló beruházásoknál elsősorban a gyalogos aluljáróknál alkalmazandó szerkezeti változtatásokra.

Gál András tervező mérnök Az Algyői vasúti Tisza-híd alsó övének átalakítása címmel tartott rendkívül tanulságos előadást. A 30 évvel ezelőtt alkalmazott, hegesztett zárt szelvények nem bizonyultak tartósnak, a lecsapódó víz megfagyás után varratrepedéseket okozott. A varratokat ki kellett köszörülni, a zárt szelvényt alul megnyitni és újra hegeszteni. Az alsó öv méretezését újra el kellett végezni. Az átalakított hídon próbaterhelést végeztek, a mért értékek a számítottakkal közel azonosak lettek. A javított szerkezet fáradásra érzékenyebb lett. Rege Béla levezető elnök összefoglalójában külön hangsúlyozta, hogy ez volt az első előadás, amely a hegesztett vasúti híd javításával foglalkozott.

Orbán Zoltán A mérnöki szerkezetekkel kapcsolatos kutatások az UIC-ben c. előadásában a hidakkal és alagutakkal kapcsolatos munkákról és az ezekkel párhuzamosan folyó hazai projektekről számolt be.

A konferencia második napjának befejező előadásaiban a komoly igénybevételeknek kitett vasúti hidakon a dán HEMPEL bevonati rendszereket mutatta be Erdei László, és a CSOMIÉP európai szabványoknak megfelelő, minősített, előregyártott vasbetontermékeit ismertette Hatvani Jenő.

A konferencia zárónapján is töretlen volt az érdeklődés.

Első előadóként Kovács László műszaki igazgató mutatott be a gyomai és mezőtúri hidaknál alkalmazott új alapozási módszereket. Ezek a vasútépítésben még nem alkalmazott mini cölöpök az. ú. Jet cölöpök gyors építést, kisebb vágányzári időt, és gazdaságosabb kivitelezést eredményeznek.

A híddiagnosztikával kapcsolatban két előadás hangzott el. Balázs Béla hídszakértő mérnök diplomamunkájáért tíz évvel ezelőtt a Vasúti Hidak Alapítvány díját nyerte el, azóta a MÁV KFV Kft. elismert hídszakértő mérnöke. Előadásában a diagnosztikával kapcsolatban kialakított elveket, és eljárásokat mutatott be. A száloptikában rejlő lehetőségeket bemutató előadást Dr. Kovács Barna tartotta meg. A számítás és mérés technika fejlődésével egyre inkább kiküszöbölhetők az emberi tényezőkből adódó hibák, összekapcsolható a mérés és dokumentálás, nagyszámú mérési helyek tartós megfigyelésére nyílik lehetőség tudtuk meg a két előadásból. A száloptikás módszer különösen jól alkalmazható az állandó megfigyelést igénylő hidaknál, amelyeknél a a kezelőnek a megfigyeléshez nem szükséges a helyszínen tartózkodnia.

Szautner Csaba előadásában a Mapei Kft által gyártott és forgalmazott, cementbázisú, polimerrel módosított betonjavító habarcsokat mutatta be. A gyorsan kötő anyagok lehetővé teszik a megfelelő szilárdság elérését a vágányzári idő alatt.

A Kelenföldi pályaudvar alatt épülő monumentális metróállomást rendkívül jól felépített és látványos előadásban mutatta be Pál Gábor igazgató, a hallgató pontos képet kapott a tervezés és a kivitelezés részleteiről. A Pont –TERV Zrt által tervezett szép és sok szempontból különleges vasúti hidakat a tervezéstől a kivitelezésig terjedő szakaszban Reiner Gábor tervező mérnök ismertette. A előadások jó alkalmat teremtettek arra, hogy a konferencián résztvevő tervezők megismerjék egymás munkáit, annak tervezési és kivitelezési részleteit.

Vizi Gábor MÁV Thermit Kft. területi főmérnöke a műanyagok jelentőségéről tartott előadást. Különösen érdekes volt a műanyag hídszerkezetek bemutatása, amelyek alkalmazása jelentős fenntartási költségek elérését teszi lehetővé.

Az előadások után az előző konferencia ajánlattevő bizottságának leköszönő elnöke Erdődi László értékelte a korábbi ajánlások teljesítését, majd a újonnan megválasztott bizottság új ajánlásokat terjesztett elő az elkövetkező három évre, amit a konferencia egyhangúlag elfogadott. Ezeknek címzettjei a Vasúti Hidak Alapítvány (az eddigi tevékenység folytatása) és a MÁV Zrt (vasúti hidász előírások kidolgozása, vasúti hidász műszaki ellenőrök továbbképzése, vasúti hidász szakma részére a fiatal szakemberek képzése stb.)

 

A Vasúti Hidak Alapítván által alapított különböző díjak átadásával kezdődött a gálavacsora. A VII. Vasúti Hídász Találkozó gálavacsoráján az alapítvány kuratóriuma elnökének Rege Bélának köszöntője után dr. Mosóczy László a MÁV Zrt. Vezérigazgató helyettese átadta a Tervezői nívódíjat, amit az MSC Kft. nyerte el, az Újpesti vasúti Duna-híd tervezéséért. A díjat Földi András, az MSc Kft. Igazgatója vette át. A tervező intézet már harmadszor kapja meg ezt a rangos kitüntetést. Az Újpesti vasúti Duna-híd tervezésében eddig nem alkalmazott új megoldásokkal a tervezők nagymértékben hozzájárultak a vasúti közlekedés és a vasúti hidak fejlődéséhez.

 

A kivitelezői Nívó-díjat az Északi Híd 2005 Konzorcium nevében Takács László létesítményvezető vehette át a vezérigazgató helyettes úrtól. A konzorciumvezető Hídépítő Zrt. és a konzorciumtárs Közgép Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt. a híd átépítése során magas szintű szervezési és technológiai tevékenységgel jellemezhető munkát végzett.

 

 

Ezen a konferencián adott ki először szakmai nívó-díjat az Alapítvány. Ezt a Nívó-díjat Legeza István főmérnök kiemelkedő szakmai tevékenysége, a hidász hivatás értékeinek megőrzése, az Újpesti vasúti Duna-híd átépítésében végzett munkájáért kapta.

A Vasúti Hidász Találkozók jelképének, a hídvizsgáló kalapácsnak hagyományos átadási ünnepsége során Katona János osztályvezető helyettes és Lakatos István hídszakértő, a szegedi régió szalagjával már másodízben feldíszített, nagy becsben tartott hidász ereklyét a” vándorkalapácsot” Koller László osztályvezető és Szakács István hídszakértő részére adta át továbbadva ezzel a 2012. évi VIII. Vasúti Hidász Találkozó szervezési jogát a a MÁV Zrt Pécsi Területi Központjának.

                                     

                                     

Dr. Mosóczi László Vezérigazgató helyettes méltatta az Újpesti Duna-híd átépítésének jelentőségét, kiemelve a sikeres munkavégzést, gratulált a díjazottaknak, és hasonlóan jól előkészített és sikeres konferenciát kívánt a Pécsi kollégáknak.

A 2009. évi Korányi Imre Díj átadásáról külön tudósításban számolok be, a Fotópályázat 2008. eredményeiről az Alapítvány www.vashid.hu honlapján található információ.

A kiosztott díjak értékét emeli, hogy politikától mentesen kizárólag szakmai szempontok alapján széleskörű szakmai támogatás mellett ítélte oda az Alapítvány és utólagos elismerésekkel kárpótolta azokat a kollégákat, akikről a vasúti közlekedés felelős vezetői elfelejtkeztek.

Valamennyi előadó gondosan szerkesztett előadást tartott, a résztvevők szakmai érdeklődését. Az előadókról készült tabló a sikeres konferenciára emlékeztet.

                      

 

                          Rege Béla

a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumi elnöke

 

Tájékoztató a IX. Vasúti Hidász Találkozóról

 

Tájékoztatjuk a vasúti hidász szakma iránt érdeklődőket, hogy a MÁV Zrt. és a Vasúti Hidak Alapítvány közös szervezésében a IX. Vasúti Hidász Találkozót 2015. szeptember 16–18-án (szerda–péntek) Lillafüreden, a Palota Szállóban rendezzük meg. A konferencia tervezett létszáma 200-220 fő – igény szerint –, a Palota Szállóban, illetve a közeli Hotel Tókertben szállást biztosítunk. A rendezvényre elsősorban azokat várjuk, akik a vasúti hídépítés területén tevékenykednek, azaz a tudományos élet, tervezők, kivitelezők, hatóságok és üzemeltetők képviselőit. Ugyanakkor szívesen látjuk a társszakmák képviselőit is. 

A konferencia főbb témakörei:

• Nemzetközi kitekintés

• Műtárgyak a hazai vasútátépítéseknél

• Vasúti hidak tervezése

• Vasúti pályák átvezetése a hídon

• Új anyagok és technológiák

A konferencián – a korábbi évekhez hasonlóan – lehetőséget biztosítunk cégek bemutatkozására bérelhető bemutatóterek (asztal, paraván) rendelkezésre bocsátásával.

A részvételi díj magába foglalja a többi között a Vasúti hidak a Miskolci Igazgatóság területén című szakkönyvet, amely a debreceni, budapesti, szegedi és pécsi vasúti hidakról szóló kötet után az alapítvány ötödik ilyen jellegű kiadványa. Tervezzük eddigi kiadványaink árusítását, azok igény szerint megrendelhetők vagy a helyszínen megvásárolhatók lesznek.

A konferenciával egyidejűleg szervezzük meg a Vasúti hidak fényképeken című fotópályázatot, amelynek kiírási feltételei a Sínek Világa folyóiratban, és az alapítvány honlapján megtalálhatók.

Korábbi konferenciáinkhoz hasonlóan a színvonalas előadásokkal és kulturális rendezvényekkel igyekszünk a szakma és a szakemberek minél szélesebb körű megismerését biztosítani.

A IX. Vasúti Hidász Találkozó részletes programjáról, híreiről a Vasúti Hidak Alapítvány honlapján folyamatosan adunk tájékoztatást.

A Hidász Találkozóra 2015. augusztus 28-ig tudtuk fogadni a jelentkezéseket.

Tájékoztatjuk a tisztelt érdeklődőket, hogy további jelentkezéseket nem tudunk fogadni, mivel a szálláshelyek megteltek.

A Hidász Találkozó programját itt lehet megtekinteni.

A konferenciával kapcsolatban további információkat nyújt telefonon vagy e-mailben:

Vörös József (+36-30-921-1796) Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Kiss Józsefné (+36-20-532-5980) Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Rege Béla (+36-70-280-9115) Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A konferencia fővédnöke: dr. Fónagy János parlamenti államtitkár.

 

Vörös József

a Vasúti Hidak Alapítvány

kuratóriumának elnöke

 

 

A háromévenként megrendezet vasúti hidász konferenciák közül a VI. Vasúti Hidász Találkozót Dobogókőn 2006.július 5-7 között a Manréza Hotelben tartotta meg a Vasúti Hidak Alapítvány és a MÁV ZRt.

 

 

A konferencia célja a korszerű vasúti hídépítési technológiák és híddiagnosztikai módszerek bemutatása volt. Az előadások megkezdése előtt az eddigi hagyományoknak megfelelően sajtótájékoztatóra került sor.

A sajtótájékoztatón a rendező szerveket Szamos Alfonz igazgató (MÁV ZRt. Pálya és Mérnöki Létesítmények Igazgatóság), Rege Béla vezető főtanácsos (Közlekedési Főfelügyelet, Vasúti Hidak Alapítvány, a kuratórium elnöke), Vörös József osztályvezető (MÁV ZRt., a Vasúti Hidak Alapítvány, a kuratórium tagja) képviselték.

A sajtótájékoztatón elsősorban a konferencia szervezésével és témáival kapcsolatos kérdésekre hangzottak el a válaszok, de szóba került a Vasúti Hidak Alapítvány 10 éves születésnapja és az a tény, hogy az elmúlt 13 évben körbejárva az ország területét valamennyi vasút-igazgatóság szervezésében hidász konferenciát rendeztek, és épen a mostani Budapesti Igazgatóság által szervezett konferenciával zárult a kör.

 

A VI. Vasúti Hidász Találkozónak 203 regisztrált résztvevője volt, 26 előadás hangzott el, amelyeknek összesen 29 előadója volt. Az előadások időtartamát az előadók fegyelmezetten betartották, amelyet a teremben elhelyezett vasúti fényjelző is segített. 

 

 

 

 

 

A szakmai találkozót a MÁV Rt budapesti területi igazgatója, Lepesi Zoltán úr nyitotta meg. 

 

 

 

 

 Vörös József a MÁV ZRt. főhidásza „A vasúti hídszolgálat elmúlt három éve”című előadásában beszámolt a felügyeleti tevékenységről, az előző évek jelentősebb karbantartási, felújítási, beruházási munkákról.

Előadásában elmondta, hogy ez az időszak nem volt olyan mozgalmas, mint az ezt megelőző. MÁV ZRt. beruházásban a pécsi gyalogos felüljárót és a vasvári Rába híd átépítését említette meg.

 

  

Dr. Farkas György a BME tanszékvezető egyetemi tanára, „Korszerű diagnosztikai módszerek, a feszített vasbeton szerkezetek vizsgálata” c. előadásában az alkalmazott diagnosztikai eljárás kiválasztásának elveit, és az egyes vizsgálati eljárásokat ismertette.

 

 

 

 

Duma György műszaki igazgatóhelyettes (MSC Kft), Erdődi László szaktanácsadó (MÁV ZRt), Dr. Lublóy László adjunktus (SZIE) közös előadásukban a magyar vasútvonalak hídjaival kapcsolatos 220 kN tengelyterhelésre vonatkozó teherbírási felülvizsgálatokat mutatták be. A felülvizsgálat típus-szerkezetenként, a H4/2000 utasítás elvei szerint történik.

A több éve folyó munka során a vizsgálatokat MÁV hídtípusai szerint végzik, figyelembe véve a hidak állapotát. Végül a beton, vasbeton és falazott hidak statikai felülvizsgálatával kapcsolatban a módszer gyakorlati alkalmazására láthattunk példákat. 

Dr. Iványi Miklós a BME egyetemi tanára, „Vasúti hídtervezés az EUROCODE alapján” c. előadásának legérdekesebb része a fáradásvizsgálat új módszere volt. A fáradási ismétlési számot a Wöhler görbe szerinti 2.106 helyett a 108 vagy 5x106 értéket írja elő az EUROCODE.

 

Dr. Mosóczi László a MÁV ZRt Pályavasúti Üzletág főigazgatója „Az elkövetkező időszak vasúti fejlesztései” c. előadásában azokról a tervekről számolt be, amelyeket az Európai Unió 2007-2013 közötti költségvetése alapján valósíthatók meg. Ezen kívül a vasút átalakításával kapcsolatos legújabb elképzeléseket vázolta fel.

 

 

Hillier Dávid „Vasúti hidakra ható indító- és fékezőerő” címmel tartott előadást amiben, az elmúlt 50 év szabályzati előírásainak változásait mutatta be a vízszintes erőhatásokra vonatkozóan. Összehasonlította az előírásokban megadott értékeket a ténylegesen ma is közlekedő mozdonyoknál mért adatokkal. 

 

 

Rege Béla főmérnök, KFF, „Közlekedésépítéssel kapcsolatos jogszabályok” c. előadásában a vasúti közlekedést érintő új jogszabályokról és a jogszabályi módosításokról számolt be. Ezek közül a legfontosabbak a közigazgatási eljárásokról és a vasúti közlekedésről szóló új törvények. 

Solymossy Imre az MSC Kft műszaki igazgatójának előadás címe „Javaslat a Déli összekötő vasúti híd környezetbe illeszkedő átépítésére”. Felhívta a figyelmet, hogy a hivatkozott vasúti híd környezete az utóbbi 15 évben jelentősen megváltozott, belvárosi jellegű lett. Ennek okán érdemes újragondolni az épülő új hídszerkezet esztétikai kialakítását. Bemutatta egy új kábelhíd tervét, amely a jelenlegi közúti híd megjelenésével és a környezettel harmóniában van.

 

 

Szamos Alfonz a MÁV ZRt igazgatója, Budapest vasúti és elővárosi közlekedésének fejlesztése címmel tartott előadást.

A budapesti nagy fejpályaudvarok átmenő pályaudvarokká alakításával a Déli és Nyugati pályaudvarok alagúttal történő összekötésével, kialakítható lenne a főváros körüli körgyűrű.

A körgyűrűn új vasúti megállók létesítésével megoldható lenne a főváros tömegközlekedésének hosszú távú, kielégítő megoldása. A megvalósítás költségét 260-300 milliárd forintra becsülik, amely lényegesen alacsonyabb, mint a „4”-es metró 400 milliárd forint beruházási költsége. 

Mátyássy László Pont-TERV ZRt elnök vezérigazgatója, és Szerbák László osztályvezető a „Vasútvonalak felett átvezetett autópályahidak létesítési tapasztalatai” címmel. tartottak előadást. E hidak tervezésénél jelentős nehézségeket okoz a nagyon kis keresztezési szög, amely számos kérdést vet fel (jelentős hossznövekedés, bonyolult támaszkiosztás, szerviz út kialakítása) a műtárgy tervezése során. 

 

Orbán Zoltán a MÁV ZRt hídszakértő mérnöke a Nemzetközi Vasútegylet kutatási projektjeiről tartott előadásában azokról a kutatási témákról számolt be, amelyekben a MÁV ZRt. részt vesz. Ezek közül a legfontosabbak a boltozott hidak, a fenntartható hidak és a meglévő hidak teherbírásának növelése a korridorokon.

Mácsai András ügyvezető, Vasúti Közúti Tervező Kft: Néhány gondolat a vasúti és közúti hidak tervezéséről c. előadásában többek között rámutatott arra, hogy a vasúti hidakat általában a vasúti forgalom fenntartása mellett kell megépíteni, amely kihat a híd szerkezeti kialakítására is. Az egyes terhelések (jármű teher, szélteher, oldallökő erő stb. a vasúti hidaknál mintegy 40 %-al nagyobbak.

Dr. Rosta László igazgató Interlakk Kft: „Vasúti hidak korrózióvédelmének speciális kérdései” c. előadásában felhívta a figyelmet a festékbevonati rendszerekkel szemben támasztott követelményekre (időjárási hatások, vasúti kocsikból származó szennyeződések, tartósság, gazdaságosság, a kivitelező referenciái), amelyeket a döntésnél mérlegelni kell.

Dr. Ludányi Béla termékfelelős, Servind Kft: „Rapid korrózióvédelmi rendszerek” c. előadásában a rövid átfesthetőségi idejű anyagokról azok műszaki és gazdasági előnyeiről számolt be.

Szautner Csaba szaktanácsadó, MAPEI Kft: „MAPEI termékek alkalmazása vasúti vasbeton hidaknál” c. előadásában a beton korróziós károsodások javításaira, az acélbetétek védelmére adott javaslatokat, technológiát és anyagokat.

Dr. Seidl Ágoston főmérnök, MAHÍD 2000 ZRt: „MSZ EN ISO 129444 szabvány az acél korrózióvédelmére” c. előadását kolléganője Bíróné Szilágyi Erzsébet tartotta meg. Az acélszerkezetek korrózió elleni védelmében, az utóbbi időben két irányzat figyelhető meg: a környezet-és egészségvédelmi szempontok és a minőségi követelmények érvényesítése.

Glatz István osztályvezető, MÁV Technológiai Központ: „Vasúti hidak bélyegeken” c. előadásában a bélyeggyűjtés kezdetének rövid története után a vasúti hidak típusait magyar és külföldi bélyegeken ismertette.

Boros Péter igazgató, Betonplasztika Kft: A Betonplasztika Kft munkáit mutatta be előadásában, mint a vasúti hidász találkozók állandó előadója, ismételten bizonyította azt a lehetőséget, hogy alapos hídvizsgálat és minőségi kivitelezés után a régi kő, és boltozott hidak megmenthetők.

  

Horváth Zoltán ügyvezető, CDM Kft: „Vasúti hidak rezgés és zajcsillapítása” c. előadásában az ágyazat nélküli hidakon végzendő mérésekről és ezek alapján végzendő munkákról adott ismertetést. 

 

 

 

Matus László szakelőadó, MÁV Központi Irattár: „Központi irattározás a MÁV-nál” címmel tartott előadást, amelyben a 2001-2004 év között elvégzett teljes MÁV iratanyag számítógépes feldolgozását ismertette. Az elektronikus irattár új épületben, a Nyugati pu. területén található, a kutatók és ügyfelek részére rendelkezésre áll.

  

Szabó József műszaki igazgató és ifj. Szabó József okl. építőmérnök, MÁV Thermit Kft: Ágyazatragasztási technológia. A zúzottkőágyazat megerősítése c. előadásukban a technológia elméleti és gyakorlati alkalmazásáról adtak tájékoztatást. 

 

 

 

 

 

Legeza István főmérnök, MÁV ZRt: Résfalas technológia a vasúti hídépítésben c. előadásában gyakorlati példákat mutatott be e technológia alkalmazásáról. 

 

 

 

 

Pethő Gábor érékesítési vezető, MC-Bauchemie Kft: „Ágyazatragasztás külföldi tapasztalatai” c. előadásában rámutatott e technológia gazdasági előnyeire (több vágányú pályán a szomszédos vágány elbontható, új vágány építhető provizórium nélkül)

 

 

 

A konferencia Ajánlástevő Bizottságának új elnöke Erdődi László kolléga lett. A Bizottság a régi, folyamatosan aktuális ajánlások mellett újakat is megfogalmazott, amelyek közül a legfontosabbak a következők:

· A nem hatósági engedélyköteles vasúti építmények tervjóváhagyásának szabályozása

· Pályakeresztezési előírások átdolgozása (a jelenlegi 1970-ben került kiadásra)

· Vasút-üzemeltetői hozzájárulások egységesítése

· Helyi közforgalmú vasutak hídszabályzatának kidolgozása

· A vasúti vasbeton hidak teherbírási vizsgálatainak eredményei MÁV utasításban kerüljenek kiadásra.

A következő, VII. Vasúti Hidász Találkozó házigazdája 2009-ben Szeged lesz. A szegedi szervezők képviselői a konferencia szimbólumát az eddigi konferenciák szalagjaival ellátott hídvizsgáló kalapácsot átvették.

 

Összeállította: Rege Béla

Beszámoló a VIII. Vasúti Hidász Találkozóról

 

Az1993-ban megkezdett, 3 éves rendszerben megrendezésre kerülő vasúti hidász szakmai konferenciák közül a VIII. Vasúti Hidász Találkozót 2012.május 30-június 1 között Pécsett, a Palatinus Hotelben rendezte meg a Vasúti Hidak Alapítvány, a Magyar Mérnöki Kamara Vasúti Szakosztály és a MÁV Zrt. A konferencia főbb témái a következők voltak: beszámolók a vasúti hídépítés hazai és külföldi eredményeiről, vasúti pálya átvezetése a hídon, nemzetközi kitekintés, új anyagok és technológiák, vasúti hidak tervezése. A konferencia megkezdése előtt az eddigi hagyományoknak megfelelően a Palatinus Hotelben sajtótájékoztatóra került sor 2012. május 30-án 10.30 óra kezdettel.

A sajtótájékoztatón a rendező szerveket képviselték:

Rege Béla Vasúti Hidak Alapítvány, a kuratórium elnöke

Kiss Józsefné területi főmérnök, a MÁV Zrt Pályavasúti Üzletág, Vasúti Híd- és Alépítményi Osztály.

 VIII. Vasúti Hidász Találkozó sajtótájékoztató (Bőhm Katalin felvétele)

 

 

A sajtótájékoztatón elsősorban a konferencia szervezésével és témáival kapcsolatos kérdésekre hangzottak el a válaszok. A sajtótájékoztatón emlékeztek meg a Vasúti Hidak Alapítvány 16 éves tevékenységéről.

 

 

A regisztráció a Hotel Palatinus és Hotel Pátria szállodákban volt, ahol az Alapítvány jogi képviselője dr. M Kovács Beáta és Bata Andrásné főmérnök, MÁV Zrt Pécs, fogadták a résztvevőket. Minden résztvevő konferenciacsomagot kapott, amely többek között a Hillier József főmérnök által szerkesztett „Vasúti hidak a Pécsi Igazgatóság területén”c. könyvet /Vasúti Hidak Alapítvány Budapest 2012./ ,   és a Sínek Világa / 2012. 3-4 szám/ kiadmányt tartalmazta Ez utóbbiban a konferencián elhangzott előadások közül 25 előadás teljes anyaga megtalálható.  A rendezvény a Magyar Mérnöki Kamara továbbképzési rendszerében akkreditálásra került és a részvételért maximális 4 pontot ért el. A konferencia időszakában 6 szakmai kiállító is bemutatkozott.

A konferencia résztvevői (Németh Pál felvétele)

 

 

  A VIII. Vasúti Hidász Találkozónak 200 regisztrált résztvevője volt, 27 előadás hangzott el. Valamennyi előadás teljes szövege a MÁV Zrt. intranet hálózatán olvasható. Sajnálatos, hogy 2 hónappal a jelentkezési határidő letelte után, május 14-től mintegy 40 későn jelentkező kollégát szervezési nehézségek miatt már nem tudtunk fogadni. 

 

A szakmai találkozót Kovács József, a MÁV Zrt. Pécsi területi Központ vezetője nyitotta meg.

 

Kovács József MÁV Zrt területi központvezető megnyitja a konferenciát, (Németh Pál felvétele)

A Vasúti Hidak Alapítvány nevében Rege Béla kuratóriumi elnök köszöntötte a résztvevőket. Utalt konferencia jelmondatára "Határon átívelő hidak", amely szerinta szomszéd országokkal jó és békés kommunikációt kell kialakítanunk. 

                                                     Rege Béla kuratóriumi elnök üdvözli a résztvevőket (Bőhm Katalin felvétele)

Pál László, a MÁV Zrt vezérigazgató-helyettese köszönti a résztvevőket (Bőhm Katalin felvétele)

 

A MÁV Zrt új vezetése nevében Pál László vezérigazgató-helyettes üdvözölte a vasúti hidászok szakmai szempontból igen magas színvonalú konferencia résztvevőit. 

A konferencia 1. napján, 2012.május 30-án Csek Károly igazgató, MÁV Zrt elnökölt. 

 

 

Virág István a MÁV Zrt Vasúti Híd- és Alépítményi Osztály vezetőjének előadása (Bőhm Katalin felvétele)

 

    

 

Virág István a MÁV Zrt Vasúti Híd- és Alépítményi Osztály vezetője "A hídszolgálat elmúlt 3 éve"c. előadásában a MÁV hídjainak állapotára vonatkozó adatokat és az 5,2 milliárd Ft értékű "Hídprojekt" felhasználásának fejezeteit mutatta be.  

 

Dr. Dunai László egyetemi tanár, BME "Vasúti hidak a nagyvilágban"c. előadásában a 2011 évben a Kínai Népköztársaságban és Thaiföldön forgalomba helyezett nagy fesztávú vasúti hidakról tartott ismertetést.

Legeza István ny. mérnök-főtanácsos "Képek a magyar vasúti hidakról" az 1996-2011 években épített korszerű hegesztett vasúti hidakat mutatta be.

Dr. Hajtó Ödön okl. mérnök a "Vasbeton szerkezet gazdaságos megválasztása" c. előadásában hangsúlyozta, hogy a szabványok betartása mellett csak gazdasági vizsgálattal lehet eljutni a gazdaságos szerkezet megtervezéséhez.

Gál András szakági főmérnök MSc Kft. a "Vasúti pálya és híd kölcsönhatása" c. előadásában a Szarvasi Hármas Kőrös-híd példáján mutatta be a dilatációs szerkezetek számának véges elemes módszerrel való meghatározását.

Vörös József ny. mérnök-főtanácsos a "Vasúti hidak támaszponti mozgásai" c. előadásában a támaszponti szögelfordulások hatását vizsgálta a hídfőknél és az egymással szemben lévő felszerkezeteknél.

Tóth Axel Roland "Az Északi Duna-híd üzemeltetési tapasztalatai" c. előadásában az Újpesti Duna-híd és az ehhez csatlakozó vasúti hidak 2009-ben történt átadása után elvégzett hídvizsgálatok eredményeit ismertette.

Lengyel Gábor BME hallgató "Hídtervezés a mágnesvasút magyarországi szakaszán" a Vasúti Hidak Alapítvány diplomaterv pályázatán 1. díjat nyert diplomamunkáját mutatta be.

Mészárics Zoltán okl. mérnök, Swietelszky Kft "Egy rendszerben a minőség és a kényelem" c. a nagypaneles vasúti felépítmény szerkezet példáját mutatta be.

Vörös Zoltán okl. építőmérnök, UTIBER Kft "EDILON rendszerű vágányleerősítés hidakon" c. előadásában a hazai példákról adott tájékoztatót.

A tömör szakmai előadások után a résztvevők kulturális program keretében megcsodálhatták a Zsolnai Múzeum kiállítási anyagait vagy gyalogos városnéző sétán Pécs város műemlékeivel ismerkedhettek meg. Az esti vacsora előtt a Baranya Táncegyüttes horvát táncokat mutatott be és Horváth Marin énekes adott elő ismert dalokat. 

A konferencia 2. napján, 2012.május 31-én Virág István a MÁV Zrt Vasúti Híd- és Alépítményi Osztály vezetője volt a levezető elnök.

Erdődi László hídépítő szakmérnök, MÁV Zrt "Műtárgy átépítések a MÁV hálózatán" c. előadásában ismertette azokat az előírásokat, amelyeket az Eurocode vasúti hidakra vonatkozó előírásainak hatályba lépése következtében alkalmazni kell.

Czibula András Projekt Irodavezető GYSEV Zrt "Műtárgy átépítések a GYSEV hálózatán" c. előadásában tájékoztatást adott a GYSEV jelenlegi teljes 440 km hálózatán végzett korszerűsítésekről.

Maller László projektvezető, Közgép Zrt "Szombathely, Csaba utcai külön szintű keresztezés építése" c. előadásában a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése keretében megvalósuló, 3 vágány alatt átvezetett, íves aluljáró kivitelezéséről tartott tájékoztatót.

Szűcs József projektvezető, Közgép Zrt "MÁV Duna-hidak állagmegőrzési munkái" c. előadásában a Komáromi Duna-híd korrózióvédelmi munkáit és a Déli Összekötő Duna-híd pillérfelújítását   ismertette. 

Sörös Péter, projektvezető, Közgép Zrt "Közúti aluljárók építése a Budapest-Székesfehérvár vasútvonalon" c. előadásában Kápolnásnyék állomáson és Velence megállóhelyen megépült aluljárók kivitelezéséről tartott ismertetést. 

Kiss Józsefné főmérnök, MÁV Zrt Vasúti Híd- és alépítményi Osztály a "Vasúttal kapcsolatos EU előírások" c. előadásában ismertette azokat a legfontosabb jogszabályokat, amelyeket a vasúti hidak és műtárgyak tervezésénél figyelembe kell venni.

Dr. Iványi Miklós egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem "Vasúti hidak sorsa a Dunán-Cernavoda 1895" c. előadásában több, nagy forgalmú vasúti Duna-híd történetét ismertette.

Antal Árpád fejlesztési igazgató, NAGÉV Cink Kft "Tűzihorganyzás a vasútépítésben" c. előadásában e technológia vasúti alkalmazási lehetőségeit külföldi példákon mutatta be.

Dr. Hollósi Mihály tanácsadó, CSC Jeaklakémia Hungária Kft "A Proctetosil termékcsalád alkalmazása vasúti műtárgyaknál" ennek a műanyagnak állagmegóvásra való alkalmazási lehetőségeit ismertette.  

 MÁV KFV Kft kézi űrszelvénymérő berendezése Szakmai bemutató Villány (Németh Pál felvétele)

 

Ebédszünet után a résztvevők Villány vasútállomáson szakmai bemutatón vettek részt, amelyen Béli János igazgató, MÁV KFV Kft "Űrszelvénymérés a MÁV-nál" és Lökös László PhD,igazgató, MÁV Thermit Kft "Polimer kompozit szerkezetek" eszközeit mutatták be

 

A szakmai bemutató után díszvacsora keretében került sor a Vasúti Hidak Alapítvány díjainak átadására, amelyeket Csek Károly igazgató, MÁV Zrt adott át. A Tervezői Nívódíjat a Budapest XXII. ker. Növény utcai aluljáró tervezési munkáiért az Unitef '83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt generáltervezőként, és az MSc Kft a vasúti híd tervezőjeként kapta meg  A Kivitelezői Nívódíjat a Budapest XXII. ker. Növény utcai aluljáró kivitelezési munkáiért a Strabag MML Kft generálkivitelezőként, a Közgép Zrt az acélszerkezet kivitelezéséért vette át. 

 Lakatos István hídszakértő átveszi a Szakmai nívódíjat, (Németh Pál felvétele)

 

 

 

 

A Szakmai nívódíjat több évtizedes kiemelkedő hídszakértői munkájáért Lakatos István hídszakértő mérnök , Szeged, PVTK kapta meg.

 

 

 

Az Alapítvány legmagasabb kitüntetését, a Korányi díjat szakmai tevékenységéért és a vasúti hidak tervezése területén végzett munkája elismeréseként Rosnyay András okl. mérnök vette át (a részletes indoklást lásd a Korányi díj linken)

                                            

A következő, IX. Vasúti Hidász Találkozó rendezője a Miskolci Régió lesz 2015.évben, ezért a Vasúti Hidász találkozók jelképét, a hídvizsgáló kalapácsot a pécsi kollégáktól a miskolci kollégák vették át.

                                          Hídvizsgáló kalapács átadás-átvétele (Németh Pál felvétele)

Az átadások utána Willander Nachtigallen énekkar német népdalokat adott elő. A vacsora további részén Hatvani Jenő és zenekara játékával nagy sikert aratott a jelenlévők körében.

A konferencia befejező napján, 2012.június 1-én Koller László, MÁV Zrt, Pécs Pályalétesítményi osztályvezető, elnökölt.

Lökös László PhD,igazgató, MÁV Thermit Kft "Polimer kompozit szerkezetek a vasúti hídépítésben" c. előadásában ezeknek a műanyagoknak a vasúti hídépítésében való alkalmazására mutatott be példákat.

Szautner Csaba okl. betontechnológus szakmérnök, MAPEI Kft, "Mélyépítési szerkezetek szigetelése bentonitos anyagokkal" cége új szigetelő anyagát, a Mapeproof-ot ismertette annak alkalmazási lehetőségeivel együtt.

Pál Gábor igazgató, Speciálterv Kft "Vasút feletti műtárgyak tervezése" c. előadásában a megoldásokra esettanulmányokat mutatott be.

Nagy Zsolt, Süle Attila tervező mérnökök, FÖMTERV "Vasúti hidak átépítésének tervezése" c. előadásukban a Gubacsi Duna-ág-híd és a Berettyóújfalui Berettyó-híd átépítésének tervezési példáit mutatták be.

Gyurity Mátyás, szakági főmérnök, MSc Kft "A Kiskörei Tisza-híd átépítése" c. előadásában a 125 éves híd napjainkban való tervezési munkáiról adott tájékoztatót.

Dr. Koller Ida irányító tervező, UVATERV Zrt, Zádori Gyöngyi irodavezető, Speciálterv Kft, Závecz Richárd tervező mérnök, UTIBER Kft "Új hidak tervezése a Miskolc-Nyíregyháza vonalon" a Tokaj-Rakamaz vonalszakasz új nyomvonalon történő megépítésénél az új hidak terveit, valamint a megmaradó hidak felújítási terveit mutatták be.

Gillyén Elemér, irányító tervező, Pont-Terv Zrt "Vasútvonal keresztezése új közúti műtárggyal" c. előadásában a közúti fejlesztések miatt szükséges felüljárók tervezési követelményeit (közúti és vasúti) példákon ismertette.

Az előadások után az Ajánlattevő Bizottság vezetője, Koller László ismertette a VIII. Vasúti Hidász Találkozó ajánlásait (1. melléklet), amelyet a résztvevők ellenszavazat nélkül elfogadtak.

Áttekintve a konferencián elhangzott előadásokat megállapítható, hogy azok a 2009 évben megtartott VII. Vasúti Hidász Találkozó óta eltelt 3 év vasúti hidász szakterületen történt szakmai fejlődést jól bemutatták. Beszámolók hangzottak el a hazai és külföldi hídépítések kivitelezéséről, tervezéséről. Külön fejezetben szerepeltek a vasúti pálya átvezetése a hidakon, új anyagok és technológiák és ismertetésre kerültek a vasúti nemzetközi előírások, kutatási eredmények. Sajnálatos, hogy dr. Orbán Zoltán hídszakértő mérnök, MÁV Zrt Pécs "Nemzetközi kutatások és hazai hasznosításuk" c. előadását betegsége miatt nem tudta megtartani. Ennek az előadásnak szövege a Sínek Világa 2012.3-4 számában olvasható. Az előadások időtartamát az előadók fegyelmezetten betartották, amelyet a teremben elhelyezett vasúti fényjelző is támogatott.

A konferencia Rege Béla kuratóriumi elnök zárszavával fejeződött be. Megköszönte az előadók gondos felkészülését, Vörös Józsefnek a szakmai program összeállítását, az előadásokat tartalmazó Sínek Világa különszámának összeállítását, Kiss Józsefnének a titkári szervező munkáját, a házigazdáknak Koller Lászlónak és valamennyi munkatársának a helyszíni irányítást és szervezést, Hillier Józsefnek a "Vasúti hidak a Pécsi Igazgatóság területén" c. könyv főszerkesztői munkáját, a konferencia 13 támogatójának anyagi segítségét. Külön köszönet illeti meg Virág Istvánt a MÁV Zrt Vasúti Híd- és Alépítményi Osztály vezetőjét, akinek nagy része van abban, hogy a MÁV hidászai jelentős létszámban vehettek rész a konferencián. Köszönet illeti a helyi programok szervezőit és minden résztvevőt a türelméért . Egyúttal bejelentette, hogy az Alapítvány alapításától számított 16 évi kuratóriumi elnöki tevékenységéről rövidesen lemond és a következő, 2015. évi IX. Vasúti Hidász Találkozón már nem lesz a kuratórium elnöke. Minden kollégának köszöni az eddigi együttműködését és támogatását.

Összeállította: Rege Béla

1.sz. melléklet

 

A VIII. Vasúti Hidász Találkozó ajánlásai

·       A vasúti hidász szakmai elismeri és nagyra értékeli a Vasúti Hidak Alapítvány alapító okiratában lefektetett célkitűzések helyességét, és megvalósításuk érdekében kifejtett munkáját. Az alapítvány továbbra is munkálkodjon ezen célok megvalósításán.

Az ajánlás címzettje: Vasúti Hidak Alapítvány

·       A hidak tervezése és a tervek jóváhagyása során nagyobb hangsúlyt kapjon az üzemeltetésnél szerzett tapasztalatok alkalmazása, amelyet szakirodalmi, oktatási, rendeletalkotási tevékenységgel kell támogatni.

Az ajánlás címzettje. MÁV Zrt. PLF Híd- és Alépítményi Osztály

·       Az idei évben beindult hídprojekt megvalósulása során a teljes keret optimális felhasználása érdekében az előkészítésnél, tervezésnél a minél tökéletesebb hosszú távú megoldásokra kell törekedni, az élettartam költségek kiemelt figyelembe vételével.

Az ajánlás címzettje. MÁV Zrt. PLF Híd- és Alépítményi Osztály

·       A jövő szakemberei képzésének javítása érdekében intenzívebb kapcsolat alakítandó ki a felsőoktatási intézmények és a hídszolgálat vezetése között.

Az ajánlás címzettje. MÁV Zrt. Pályalétesítményi Főosztály

·       Az ajánlások időarányos teljesítését az alapítvány bevonásával évente egy alkalommal közös megbeszélésen tekintse át a MÁV Zrt. Pályalétesítményi Főosztály és a Híd- és Alépítményi Osztály.

 

                Koller László

az ajánlattevő bizottságvezetője

 

A bizottság tagjai:       Erdei János

                                   Lakatos István

                                   Tóth Axel Roland

                                   Virág István

                                   Vörös József

 

 

 

 

A 3 éves rendszerben megrendezésre kerülő vasúti hidász szakmai konferenciák közül az V. Vasúti Hidász Találkozót Debrecenben 2003.május 20-22 között az Arany Bika Hotelben rendezte meg a Vasúti Hidak Alapítvány és a MÁV Rt.

 

A konferencia célja a korszerű vasúti hídépítési technológiák és híddiagnosztikai módszerek bemutatása volt. A konferenciának 215 regisztrált résztvevője volt, 27 előadás hangzott el, amelyeknek összesen 34 eloadója volt. A szakmai találkozót a területi MÁV Rt igazgatója, Szombathy Géza úr nyitotta meg, majd dr. Zsákai Tibor a MÁV Rt foigazgatója üdvözölte a résztvevőket.

 

Vörös József: A vasúti hídszolgálat elmúlt három éve, a soron következő feladatok c. előadásában beszámolt a felügyeleti tevékenységről, az előző évek jelentősebb karbantartási munkáiról, felújítási, beruházási munkákról.

 

 


 

Ezek között a jelentősebbek a Makói Maros-híd, az Algyői és Csongrádi Tisza hidak pillérbiztosítási munkái, új gyalogos aluljárók építése Vecsés, Üllő és Ceglédbercel-Cserő állomásokon.

A nagyobb hídberuházási munkák közül figyelemre méltó a Kúnszentmártoni vasúti híd új mederszerkezete, továbbá közúti beruházásként a Kaposvár-Fonyód vasútvonal 55/56 szelvényében megépült 33,0 m támaszközű, párhuzamos övű, felül nyitott, alsópályás, rácsos, vasszerkezet. Az elkövetkező időszak feladatai közül kiemelkedik a 2005 évben 50 éves korú, ideiglenes jelleggel megépített Újpest Duna-híd tervezett átépítése.

Dr. Farkas György BME Építőmérnöki kar dékánja: A vasbetonhidak tartósságának növelése c. előadásában rámutatott arra, hogy hazánkban a betonszerkezetű hidak tartósságával esetenként gondok vannak. Ennek oka a nem megfelelő betontechnológia, ami az agresszív környezet károsító hatásának növekedésével gyors állapotromláshoz vezethet. A megoldás a nagyszilárdságú betonok alkalmazása.

 

 

 

 

 

Dr. Iványi Miklós Hídszerkezetek méretezése a matematikai modell szerepe c. előadásában az eddigi félvalószínűségi formátumokon alapuló szabályzatok nem tárgyalnak minden esetet, amely a gyakorlatban előfordulhat.
Javasolta a teljesen valószínűség- elméleten alapuló tervezési szabályzatok új generációjának kidolgozását.

 

 

 

 

 

Orbán Zoltán "A boltozott hidak diagnosztikája és a teherbírás növelés lehetőségei" című előadásában hazai és külföldi példákkal mutatta be a boltozatok erősítésének lehetőségeit. A teherbírás biztosításának leghatékonyabb módja az alakváltozások korlátozása.

 

 

 

 

 

Erdődi László, Dányi György, Dr. Lublói László, Agárdi Gyula "Hídgazdálkodási rendszer tapasztalatai és továbbfejlesztés lehetőségei" c. előadásukban rámutattak arra, hogy a MÁV Rt hídgazdálkodási rendszer-terve a műszaki adatok mellett gazdasági adatokat is tartalmaz. Az állapotjellemzők változásának feltárásával a leromlási modell felvételével az optimális döntést segítheti. 

Agusztinovics Fülöp, Csek Károly "Vasúti hidak zaj és rezgésvédelme" c. előadásukban a meglévő vasúti hidakon az utólagos zajcsökkentés példáit mutatták be a mérésektől, a tervezésen keresztül egészen a kivitelezési megoldásokig. Különösen érdekes volt a Déli Összekötő vasúti hídon alkalmazott megoldás, tekintettel az annak közelében lévő új Nemzeti Színház illetve tervezett kulturális központ zajvédelme szempontjából.

Kiss Józsefné "Vasúti árvízkárok krónikája" c. előadásában az elmúlt 50 év vasúti hidakat ért ár- és belvizek okozta károk okait és a hidak építésére, üzemeltetésére vonatkozó tanulságokat vonta le.

Gál András "A zalaegerszegi deltavágány hídja" című előadásában a magyar-szlovén vasúti kapcsolat folytatásaként tervezett a 600 m sugarú ívben fekvő, ferde , folytatólagos, 3 nyílású szerkezet tervezési és kivitelezési tapasztalatait ismertette. A legnagyobb feladat az íves rácsos tartó kialakítása volt, mivel ilyen típusú szerkezet Magyarországon még nem épült. Érdekességet jelentett az is, hogy a gyártás egy része a helyszínen készült el.

Evers Antal : Rugalmasan ágyazott vasúti pálya hídon történő átvezetésének speciális kérdései c. előadásában elsősorban az Edilon típusú sínleerosítő rendszer hézagnélküli illetve hevederes pályába való beépítési kérdéseivel foglalkozott.

Dr. Medved Gábor "Javaslat az osztott biztonsági tényezős méretezési képlet továbbfejlesztésére" c. előadásában javasolta a határállapoton alapuló osztott biztonsági tényezős méretezési mód alapképletének átalakítását. A javasolt méretezési képlet kiküszöböli a terhek parciális biztonsági tényezovel való felszorzás okozta nehézségeket, ugyanakkor megtartja az egyenlő biztonság elvén alapuló méretezési mód elonyeit. Az új méretezési képlet konform az EUROCODE-dal, így a jövőben is alkalmazható. Ehhez az előadáshoz hangzott el a legtöbb hozzászólás, több észrevétel is elhangzott, melyekre az előadó válaszolt.

Pozsonyi Iván "Közúti és vasúti forgalom szétválasztása nagyfolyami hídjainkon" c. előadásában a Bajai Duna híd, a Tiszaugi Tisza híd, a Dunaföldvári Duna-híd példáit mutatta be, amelyek után gyorsabb és biztonságosabb lett a közúti és vasúti közlekedés. Bár a közúti és vasúti forgalom szétválasztásánál a három hídnál háromféle megoldást alkalmaztak mindhárom esetben a legkomolyabb nehézségek azonosak voltak, nevezetesen a forgalom alatti átépítés, a meglévő szerkezetek teherbírásának figyelembe vétele, a meglévő és az új szerkezetek összhangja.

Füle Antal" Nagyvasúti villamos vontatási felső vezeték hidakon és híd alatt" c. előadásában rámutatott arra, hogy a híd szerkezeti tervezőjének célszerű a felsővezeték tervezőjével egyeztetni, mert csak így alakítható ki megfelelő paraméterekkel rendelkező és esztétikus felsővezeték. Felsővezeték szempontjából a felül nyitott és felül zárt hidakat különböztetik meg. Az utóbbi esetben célszerő a 6500 mm hídmagasság alkalmazása.

Solymossy Imre, Becze János, Sélley Tivadar "A kunszentmártoni Hármas-Körös-híd tervezése és kivitelezése" c. előadásukban a régi, gyenge teherbírású híd átépítési megoldását mutatták be. A vasúti forgalom fenntartása alatt az alap megerosítését cölöpözéssel valósították meg, míg a régi 59,4 m támaszközü mederszerkezet helyett 74,70 m támaszközü korszerű szerkezetet építettek meg. Mindkét szerkezet hegesztett szerkezetű, a helyszíni kapcsolatok NF csavarosak. A pályaszerkezet hagyományos hossz-, és kereszttartós, nyíltpályás. A mederszerkezet hosszirányú betolással került a helyére, a teljes vágányzári idő 16 nap volt.

Erdődi László "Teljes hídállományra vonatkozó korróziós felmérés a MÁV-nál" c. előadásában bemutatta azt, hogy a MÁV Rt acélhídjainak az előírt mázolásainál 50 - 70 % lemaradást állapítottak meg. Ez a hidak előírt 100 éves élettartamát 50 - 70 évvel csökkenti. Különösen megdöbbentő volt az ország egyik legnagyobb forgalmú vasúti hídjának, a Szolnoki Tisza híd korróziós állapotának bemutatása, ahol a szegecsek és az acélanyag komoly károsodása állapítható meg.

 

Dr. Ludányi Béla "Korrózióvédelmi bevonatrendszerek kiválasztási szempontjai"  és Dr. Rosta László "Acélhidak korrózióvédelme korszerű festék bevonatokkal" c. előadásaikban a költséges, de 10-15 éves élettartamú bevonatok anyagának, színének kiválasztási szempontjait és a kivitelezés ellenőrzési feltételeit mutatták be. 

 

 

Boros Péter "Vasúti hidak meghibásodása és javításuk módja" c. előadásában a szigetelések, felületi hibák, repedések feltárási módjait és korszerű javítási módszereit mutatta be. Az előadásból az a tanulság állapítható meg, hogy pontos állapotfelvétel, és megfelelő javítási technológia alkalmazása esetén sok híd és boltozat még megmenthető és nem kell elbontani azokat.

 

Angyal Károly "A száraz jégszórás a tisztítási technológiában" c. előadásában  a vasúti hidak bevonatainak eltávolításánál eddig nem alkalmazott technológiát ismertetett, amely rendkívül gyors és környezetbarát módszer. A festékrétege eltávolítása a nehezen hozzáférhető helyeken is minden nehézség nélkül kivitelezhető. A módszer különösen a rövid vágányzári idő miatt is szóba kerülhet. 

 

 

Béli János és Posgai György "Híddiagnosztikai fejlesztések" c. előadásukban  bemutatták azokat az új készülékeket, műszereket, amelyek lézeres lehajlás-mérés, az orsóerő mérés NF csavaroknál, háttöltés tömörségének mérése céljait szolgálják, valamint ismertették az űrszelvény mérésének forgó, lézeres berendezését.  

 

 

Mácsai András a "Gyalogos forgalom külön szintű keresztezési műtárgyai" című előadásában a legrégebbi, 1846-ban épült gyalogaluljárótól a napjainkban alkalmazott szerkezeteket mutatta be. Külön részben foglalkozott a gyalogos felüljárók szerkezeteivel és a kapcsolódó szerkezetekkel (lépcsők, lefedések, liftek, rámpák stb.)

Föveny Gábor, Kókai József: "Előfeszített tartószerkezetek továbbfejlesztése és gyakorlati alkalmazásuk" c. előadásukban az EHG/f, az UBXm és UH típusú tartók felhasználásával készült, vasút feletti közúti és gyalogos felüljárók példáit mutatták be.

Tóth Tamás a "Kivitelezés szempontjai a vasúti hidak korrózióvédelmi munkáinál" című előadásában felhívta a figyelmet arra, hogy a híd kiviteli tervdokumentációjának elkészítése folyamán kerülni kell a nehezen hozzáférhető helyek kialakítását, az éles sarkok és lekerekítés nélküli élek megtervezését.

Báló Endre az "Árvíz okozta károk helyreállítása a Nyíregyházi PGF területén" című előadásában a Nyírvidéki Kisvasúton a 2000 évi árvízi károk hidakon való megszüntetési példáit mutatta be. 2001 és 2002 évben a Budapest-Nyíregyháza vasútvonalon a rendkívüli esőzések miatt kellett teknőhidakon szigeteléseket javítani, amelyet felhordott szigetelő anyagokkal viteleztek ki.

Legeza István a "Budapest-Kelebia vasútvonal 66/7 szelvényében lévő 6,0 m nyílású híd átépítése" c. előadásában egy 1881-ben épített, 1914-ben, 1960-ban és 2002-ben átépített híd történetét mutatta be.  

 

Dr. Tóth Ernő és Vörös József "Járműütközéses balesetek vasúti hidaknál" a hidak közúti járművek okozta rongálásokat és a helyreállítások példáit mutatták be.  

 

 

 

 

Hajós Bence "Szobi vasúti Ipoly-híd 1859" c. előadásában kutatott dokumentumok alapján a ma már nem létező vasúti hidat mutatott be. Az előadónak a vasúti hidász szakma iránti elkötelezettségét jelzi, hogy legfiatalabb előadóként ilyen hídtörténeti témakört tárt fel.   

 

A szakmai konferencián kerültek átadásra a Vasúti Hidak Alapítvány által alapított tervezői és kivitelezői nívódíjak.  Az előbbit az MSC Kft, az utóbbit a MÁV Hídépítő Kft kollektívája nyerte el a Fonyód-Kaposvár vasútvonal 55/56 szelvényben létesített 61.sz.út feletti 33,0 m fesztávolságú alsópályás, ortotróp lemezes rácsos szerkezet megvalósításáért. 

 

Az előadások teljes terjedelemben a "Sínek Világa" folyóirat 2003.1.különszámában olvashatók, amelyet a konferencia résztvevői kézhez kaptak.

 

Az V. Vasúti Hidász Találkozó résztvevői a következo ajánlásokat fogadták el  :
1.
A vasúti hidász szakma számára a jövőben is szükség van arra a lehetőségre, hogy egy - egy időszak tevékenységét széles szakmai körben áttekintse, összefoglalja, és legfontosabb feladatait megfogalmazza. Elismerve a Vasúti Hidak Alapítvány ez irányú eddigi eredményeit, javasoljuk, hogy az Alapítvány saját lehetőségeit és eszközeit felhasználva, legyen továbbra is a vasúti hidász szakma fontos közösségi színtere. Továbbra is munkálkodjon célkitűzéseinek megvalósításán. Az ajánlás címzettje: Vasúti Hidak Alapítvány.
2.
Fontos feladatnak tekintjük, hogy a szakma találja meg helyét a MÁV Rt új struktúrájában. Minden lehetőséget mozgósítani kell annak érdekében, hogy a MÁV Rt szervezeti rendjében végbemenő változások ne vezessenek a hidász szakterület jelentőségének leértékelődéséhez. Az ajánlás címzettje: MÁV Rt Pályavasúti Üzletág.
3.
A hídgazdálkodási rendszer eddigi eredményeit bíztatónak tartjuk. Megítélésünk szerint folytatni kell a rendszer kidolgozását, finomítását. Elérendő célnak tartjuk, hogy a rendszer kidolgozott állapotában egy olyan szakmailag megalapozott objektív eszköz legyen, amely a hidak fejlesztési, üzemetetési költségigényeit mindenki számára elfogadhatóan alapozza meg. Az ajánlás címzettje: MÁV Rt Pályavasúti Üzletág.
4.
Javasoljuk előterjesztés készítését a Tulajdonos számára, bemutatva hídjaink állapotát, a romlási folyamatot, és annak várható hatásait. A MÁV Rt acélhídjainak jelenlegi korróziós állapota forgalomveszélyes helyzetet teremthet. A felelősséget az üzemeltető viseli. Azonnali intézkedésre van szükség a Tulajdonos részéről. Javasoljuk megvizsgálni EU-s források bevonásának lehetőségét. Az ajánlás címzettje: a Tulajdonos.
5.
A vasúti hidak árvízkárokkal szembeni biztonságának növelése érdekében irányelvek kidolgozását javasoljuk. Folyami hidaknál ez terjedjen ki az alépítmény befogásának statikai vizsgálatára, az állékonyság ellenőrzésére, hogy a pillérvédelem gazdaságosan elvégezhető legyen. Állandóan víz alatt lévo kismutárgyaknál biztosítsa a száraz állapotban történő vizsgálat feltételeinek megteremtését és szabályozását. Az ajánlás címzettje: Mérnöki Létesítmények Osztály.
6.
Javasoljuk az új technológiák és diagnosztikai módszerek szélesebb körű elterjesztését. (Pl. aluljáró építése réseléssel, hídvégeken lévő átmenetei szerkezek alkalmazása stb.) Felhívjuk a figyelmet az esélyegyenlőséget biztosító létesítmények üzemeltetési problémáinak megoldatlanságára. Az ajánlás címzettje: Mérnöki Létesítmények Osztály.

 

A konferencia alkalmából adta ki a Vasúti Hidak Alapítványa a "Vasúti hidak a Debreceni Vasútigazgatóság területén" c. szakkönyvet. Ennek az igényes kiadású műszaki szakkönyvnek fő fejezetei a következők:

  • Vasúthálózat kialakulása, történelmi hatások
  • Igazgatósági hidak bemutatása
  • Kezdeti hídépítés régi dokumentumok alapján
  • Egyedi, nagy vasúti hidak.

E szakkönyv meglévő példányai a MÁV Nosztalgia Kft-nél és a Műszaki Könyvesboltban még megvásárolhatók.

A konferencián résztvevők a vasúti hidász szakmával kapcsolatos kiállítást is megtekinthették.    
A hidász konferenciák hagyománya szerint a vasúti hidász találkozók időpontjára és helyére emlékeztető hídvizsgáló kalapácsot megőrzésre a MÁV Rt Budapesti Igazgatósága nevében Csek Károly úr vette át amelynek területén a következő, VI. Vasúti Hidász Találkozó 2006. évben kerül megrendezésre.

A szakmai konferencia eredményeit Vörös József  és Rege Béla értékelték. 

 

Összeállította: Rege Béla

 
Képgaléria
 

 

Joomla templates by a4joomla